Strategy Consultant bij McKinsey / BCG / Bain

Een baan vinden met filosofie

Bedrijven adviseren over hun strategie

Strategy consultants adviseren bedrijven over strategische vraagstukken zoals:

  • Is het een goed idee om een nieuwe markt te betreden?
  • We willen volgend jaar onze omzet vergroten, hoe kunnen we dit het beste doen?
  • We hebben een nieuw product ontwikkeld, hoeveel geld kunnen we ervoor vragen?

Dit soort vragen worden strategisch genoemd omdat je in hele grote lijnen nadenkt over wat het bedrijf moet doen. Dus je adviseert bijvoorbeeld dat Coca-Cola de chocolamarkt moet betreden, maar houdt je niet bezig met de ontwikkeling van hun product of hun marketingcampagne of iets dergelijks.

Wat leuk is aan strategy consultancy

Strategy consultancy heeft veel leuke eigenschappen:

  • Je behandelt uitdagende problemen voor bedrijven die deze zelf niet kunnen oplossen
  • Er is enorm veel nadruk op jouw professionele en persoonlijke ontwikkeling
  • Je mag vaak veel reizen
  • Je startsalaris is 48.000 per jaar, na twee jaar krijg je een MBA vergoed en daarna verdien je meer dan 70.000 per jaar.

Strategy consultancy is natuurlijk geen filosofie, maar de intelectuele uitdaging van je werk + de horizonverbreding van al het reizen, zorgen denk ik toch dat je je filosofische spier blijft prikkelen.

Hoe kom je binnen?

Strategy consultancy firma’s zijn uiterst prestigieus, met name de drie grootste: McKinsey, Boston Consulting Group (BCG) en Bain & Company. Ik raad je aan bij deze firma’s te solliciteren omdat zij zich profileren door studenten uit alle studierichtingen aan te nemen om hun interdisciplinaire aanpak te waarborgen. Zij nodigen je uit op gesprek als:

1. Je hele hoge cijfers hebt voor je studie (>7.5-8.0)

2. Je hele hoge cijfers hebt voor je middelbare school (>7.5-8.0), met name voor vakken zoals natuurkunde en wiskunde B.

3. Je het liefst ook nog extracurriculaire activiteiten hebt gedaan (zoals een voltijds bestuursjaar of veel vrijwilligerswerk).

(De hoge cijfers voor de middelbare school lijken misschien overdreven, maar omdat strategy consultants studenten vanuit alle studierichtingen aannemen, vinden ze het moeilijk om kandidaten te vergelijken. Als zij een kandidaat met een 8 voor zijn studie rechten hebben, en een ander met een 7 voor zijn studie technische natuurkunde, welke is dan beter? Om hier wat meer inzicht in te krijgen vragen ze naar de opleiding die beide kandidaten hebben gedaan: de middelbare school.)

Het business case interview

Als je wordt uitgenodigd op gesprek, dan moet je een zogenaamde `business case’ behandelen. Dit klinkt heel eng als filosoof maar het is eigenlijk heel leuk. Het is een soort bedrijfskundige versie van Dungeons and Dragons. Je gesprekspartner is de alwetende Dungeon Master (DM) en neemt de rol van een bedrijf dat advies behoeft en legt zijn probleem voor:

DM: Wij van Coca-Cola willen de chocolademarkt betreden. We willen dat jij ons helpt uitzoeken of dit winstgevend zou kunnen zijn.

Nadat je jouw gesprekspartner nog even aan de tand voelt over zijn specifieke doelstellingen (Hoeveel winst willen jullie maken? Binnen hoeveel jaar?), probeer je een aantal moves:

Jij: Ik wil graag uitzoeken wat de totale marktgrootte is van de chocolade-industie.

DM: Uitstekend, hoe wil je dat doen?

Jij: Ik bekijk de beursnotities van de grootste concurrenten.

DM; Helaas hebben we geen toegang tot deze informatie.

Jij: Ok, dan bekijk ik de jaarraporten van de grootste concurrenten.

DM: Ok, asjeblieft (de DM geeft je een vel met gegevens over twee fictieve chocoladebedrijven). Wat zie je?

Jij: Ik zie dat Concurrent 1 de laatste jaren veel minder omzet draait terwijl Concurrent 2 juist marktaandeel wint. Heeft Concurrent 2 in de afgelopen jaren toevallig een nieuwe productenlijn of een nieuwe marketingstrategie ingevoerd?

….

Per move die je doet vertelt je gesprekspartner of die succesvol was door je de opgevraagde informatie te geven of niet. Uiteindelijk moet je op deze manier uitzoeken of Coca-Cola winst zou kunnen maken op de chocolademarkt.

Voorbereiding

Het is belangrijk dat je de business case heel goed oefent. Hier zijn verschillende boeken voor, de bekendste is Case in Point. BCG en McKinsey raden ook aan dat je dit boek gebruikt in je voorbereiding.