Twee unique selling points van filosofen

Een baan vinden met filosofie

Hoe verkoop je filosofie?

Als je solliciteert op een baan die niet direct over filosofie gaat, hoe verkoop je dan toch dat filosofie een nuttige studie-achtergrond is? Ik heb verschillende kwaliteiten aan de markt proberen te brengen: ik kan goed lezen en samenvatten, ik zie het grotere plaatje, ik houd meer rekening met ethische overwegingen. Hoewel alles wat ik probeerde een bepaalde mate van succes behaalde, waren de twee kwaliteiten waar ik de meeste positieve reacties op kreeg:

  1. Ik kan analytisch nadenken.
  2. Ik kan goed schrijven.

Analytisch nadenken

‘Analytisch nadenken’ staat tegenwoordig als vereiste in 90% van de vacatures. Lees dit artikel als je wilt weten hoe je jouw analytisch vermogen kunt verkopen.

Goed schrijven

Goed kunnen schrijven is niet voor alle functies een vereiste maar wel voor veel functies. En bij bijna alle functies is het wel een grote plus omdat iedere afdeling rapporten en jaarverslagen e.d. moet opleveren. Bovendien vindt bijna niemand schrijven leuk, dus als jij je toekomstige afdelingshoofd vertelt dat je goed kunt schrijven, zal hij er naar uitzien om zijn schrijfverplichtingen op jou af te schuiven.

Als filosoof kun je echt heel veel beter schrijven dan gemiddeld. Er zijn bijna geen studies waarbij je even veel papers schrijft als bij filosofie (alleen geschiedenis evenaart ons in dit opzicht). Leg hier dus de nadruk op bij je sollicitatie. Vertel hoeveel papers je hebt geschreven. Vertel ook hoelang je scriptie is. Wist je dat bij bijna alle studies, inclusief rechten, een bachelorscriptie slechts 6EC is, en een masterscriptie 12EC? Niemand behalve filosofen leren fatsoenlijk schrijven!